Ugrás a tartalomra

Jelenlegi hely

Hogyan lesz egy innovátorból sikeres startupper?

2017. szeptember 19

Üde színfolt a startupok között a Fairfood.hu sikerre éhes csapata, akik budapesti éttermek kínálatát közvetítik az éhes felhasználók felé. „A weboldalon az ételek ugyanolyan árban vannak, mint az étteremben, viszont a portálon befolyt bevételünk 20%-át havi tematikus kampányunk keretében jótékony célra, egy-egy alapítvány támogatására fordítjuk” – osztja meg velünk startup receptjét a Fairfood.hu.  A projekt különlegessége, hogy úgy közvetíti az embertársainkkal való törődés üzenetét, hogy a segíteni vágyóknak ez egy fillérjébe és plusz idejébe sem kerül. A Fairfood.hu tényleg odafigyel arra, mennyire „fair” egy étterem: label rendszerük a vendéglátóhelyek szociális és zöld szemléletét is támogatja.

A startupperek a program során főként a sales területén kaptak inspiráló inputokat. Az akcelerátor program után már szakértőbb szemmel néznek a potenciális partnereikre, ezáltal könnyebben megy a beazonosításuk, a megszólításuk és a meggyőzésük is. A Climate-KIC Akcelerátor hatására a Fairfood.hu több szociális kampányt (azaz "Jó(t)evést") valósított meg, illetve a kínálatuk is számos új éttermi partnerrel bővült. A csapat bejutott a Demo Day legjobb hét csapata közé, az elnyert támogatásokat fejlesztésre, marketingre és salesre költik, az esetleges további granteket pedig PR-ra és a piacon való megerősödésükre fordítanák.

A 21. századi ember előszeretettel változtatja a környezetét és az igényeit, ez az életmód pedig gyakran a lakásában lévő tárgyakat is érinti. Erre a dinamikus helyzetre reagált az INO csapata, akik egy saját fejlesztésű, bérelhető, könnyen szétszedhető és összerakható moduláris bútorrendszerrel kínálnak megoldást a környezettudatosabb felhasználók számára. A projekt jelentős változáson esett át a kiindulóponthoz képest. Eredetileg erkélyberendezésnek indult, és a program során alakult ki a bérelhető beltéri bútor koncepciója. Az INO – amely szintén bejutott a Demo Day hét legígéretesebb projektje közé – elsajátította többek között a széleskörű piaci szegmentáció szemléletét, a pitch training pedig ráhangolta a csapatot a profi szakmai prezentáció művészetére. Megtanulhatták, hogyan lehet úgy bemutatni a zsűrinek egy ötletet, hogy a szakértők és a befektetők is felfigyeljenek rá.

Egyre többen érzik a globális környezetvédelmi kérdések húsbavágó fontosságát. Ennek ellenére mégis kevés online közösség létezik, amely átfogó adatbázisba gyűjtené a klímatudatos civileket, a környezetvédelmi területek szakembereit, az érintett zöld szervezeteket és szolgáltatásokat. A cliMATE csapata egy átfogó platformot tervezett az említett problémára, de még ennél is tovább mentek: az a céljuk, hogy szolgáltatásuk klímatudatos helyi termékek adatbázisaként, zöld piactereként és fórumaként is működjön.

„Az eredeti ötlet a helyi termékek piacára épült, a Stage 1 végére azonban erre nem igazán tudtunk üzleti modellt ráhúzni, így a Demo Day-en már a fenntartható/zöld társasházkezelésről tartottuk a prezentációt” – beszéltek a projekt átalakulásáról a cliMATE tagjai, akik a programban megismerhették a sallangmentes üzleti terv készítésének titkát. A Demo Day-t követően már nem hosszadalmas üzleti tervekben gondolkodnak, hanem a Business Model Canvas (az esszenciálisan rövid üzleti terv) szemléletére fókuszálnak, és minden korábbinál tömörebben mutatják be, hogyan szeretnének a tervükből sikeres vállalkozást csinálni.

Napjaink edutainment-trendjét (a szórakoztatva tanulást) célozta meg a Stage 1 szintet teljesítő ZeroMission mobilapplikációja. A fejlesztéssel az energiamegtakarítás külön beruházás nélkül, tudatos felhasználással is elérhetővé válik mindenki számára. Az ötlet piacra lépéséhez a ZeroMission az online marketingben fejlődött a legtöbbet a Demo Day-en, az elmúlt hónapokban pedig az ötletük rengeteget csiszolódott az eredetihez képest. A startup ugyan nem került be a hét legjobb közé, viszont biztatást és megerősítést kaptak, hogy jó úton haladnak.

A HeatVentors fázisváltó anyagok alkalmazásával tervezett innovatív és környezetbarát hőenergia-tároló tartályt. A startup számára a personákban (az ügyfélkarakterekben) való gondolkodás volt a Demo Day legfontosabb tanulsága. A verseny óta még komolyabb figyelmet fordítanak arra, hogy kit és hogyan szólítanak meg az üzeneteikkel.  „Több versenyen szerepeltünk már eredményesen, és néhány nagyvállalat is érdeklődik a technológiánk iránt. A termék adott, de a felhasználási lehetőségek közül a fókusz folyamatosan változik a piaci lehetőségeknek megfelelően” – világítottak rá a piaci kihívások és a termék kapcsolatára a HeatVentors tagjai. Ötletükkel a második helyezést szerezték meg a Demo Day-en, a támogatást pedig marketingre, anyagvásárlásra és konferenciarészvételre szeretnék költeni.

 

A Demo Day-ről és a piacra készülő ötletekről szóló korábbi cikkeket itt találod:

https://klimainnovacio.hu/hu/hirek/2017/09/07/otletbol-uzlet-avagy-a-vallalkozova-valas-utja

https://klimainnovacio.hu/hu/hirek/2017/06/06/piacra-keszulo-otletek

Van egy zseniális #greentech ötleted, és már csak az üzleti modell hiányzik a piacra lépéshez? Csatlakozz a Climate-KIC Akcelerátor programhoz! Nézd meg a részleteket, és jelentkezz ITT!