Ugrás a tartalomra

Jelenlegi hely

COP24: a világ vezető fast fashion márkái elkötelezték magukat a zéró emisszió mellett

2019. február 01

360 millió tonnával kevesebb kibocsátott széndioxid 2030-ra.

360 millió tonnával kevesebb kibocsátott széndioxid 2030-ra. Ebben állapodtak meg a divatcégek a 2018 decemberében huszonnegyedik alkalommal megrendezett Felek Konferenciáján (COP) a lengyelországi Katowicében. Az eseményen az ENSZ éghajlat-változási keretegyezményét (UNFCCC) aláíró országok küldöttjei vettek részt, ahol a divatszakma több tucat meghatározó márkája elkötelezte magát, hogy 2050-re nullára redukálja a termelés során keletkező, környezetkárosító anyagok kibocsátását.

Az Adidas, a Puma, a H&M és még sokan mások is ígéretet tettek

A globális divatszakma felelős a világ üvegházhatású gázkibocsátásának 10 százalékáért, amelyek javarészt a textíliák előállításakor keletkeznek. Az Ellen MacArthur Alapítvány elemzése szerint 2015-ben a textilgyártás 1,2 milliárd tonna széndioxidot bocsátott ki - nagyjából annyit, mint 231 millió személygépkocsi egy év alatt. Ez a szám a következő években csak növekedni fog, hiszen az olyan országokban, mint Kína és India, az egyre szélesedő középosztály évről-évre több ruhát vásárol.

A nagy divatházak az UNFCCC szervezetével együtt kívánnak fellépni a gyártásból következő környezetszennyezés ellen. A Divatipar Éghajlatváltozási Cselekvési Chartájában foglaltak szerint az aláírók 2030-ra 30 százalékkal csökkentik az üvegházhatást okozó gázok összesített kibocsátását, amelyet több mint 384 millió holdnyi amerikai erdőterület tudna semlegesíteni egy év alatt. Ezen felül a tagok együttműködnek a kormányokkal, a befektetőkkel, a szakértőkkel annak érdekében, hogy rendszerszintű változás történhessen a divatiparban. 2050-re a kibocsátás mértékét nullára szeretnék csökkenteni.  A charta aláírói között olyan márkák szerepelnek, mint az Inditex (a Zara, a Stradivarius, a Massimo Dutti, a Pull&Bear, a Bershka, az Oysho és a Uterqüe tulajdonosa), a H&M, az Adidas, a Burberry, a Levi's, az Esprit, a Guess, a Gap, a Puma vagy a Kering (a Gucci és az Yves Saint Laurent tulajdonosa). Az Egyesült Államok nagy dobozos kereskedője, a Target, és a globális logisztikai cég, a Maersk is vállalták a károsanyag-kibocsátás csökkentését, karöltve olyan szervezetekkel, mint a kínai Nemzeti Textil- és Ruházati Tanács és a Fenntartható Ruházati Koalíció.

A chartát aláírók a csökkentés mellett azt is vállalták, hogy a jövőben alacsony környezeti hatást kiváltó eljárásokkal állítják elő termékeiket, és számszerűsítik emissziójukat, amely így nyomon követhető és nyilvános adat lesz.

Az ENSZ, amely korábban a divatipar hatalmas környezeti lábnyomának csökkentéséről beszélt, „megkönnyíti és koordinálja” az aláírók munkáját. Segíteni fog az általuk létrehozott munkacsoportok megszervezésében, és az elért eredmények értékelése érdekében megszervezett találkozók lebonyolításában, a tanulságok megosztásában, valamint segíti meghatározni a következő évre kitűzött célokat.

A széndioxid kibocsátás mellett más környezetkárosító hatások is vannak, amelyek a divatiparhoz köthetők. Az indiai Divattechnológiai Egyetem tanulmánya szerint a textilfestő és textilfeldolgozó ipar kémiailag az egyik legintenzívebb iparág a földön, és - a mezőgazdaság után az elsőszámú ivóvízszennyező. Ma a szektor több mint 3600 egyedi textilfestéket gyárt és több mint 8000 vegyi anyagot használ a textilgyártás különböző folyamataiban, beleértve a festést és a nyomtatást is. Az alkalmazott technológiák és kemikáliák fenntartható megoldásokkal történő helyettesítése nyújthat megoldást, amellyel a textilgyártás környezetkímélőbb lehet a jövőben.

Ha van egy olyan ötleted, amely akár a divatiparban, akár egyéb területen hozzájárulhat a klímaváltozás negatív hatásainak csökkentéséhez, akkor várjuk jelentkezésed az EIT Climate-KIC Accelerator powered by KPMG programba. Az anyagi támogatás mellett szakmai tanácsadást nyújtunk annak érdekében, hogy az ötletből piacképes termék/szolgáltatás jöjjön létre. Bővebb információt ITT találsz.

Jelentkezz február 28-ig az EIT Climate-KIC Accelerator powered by KPMG programra!

JELENTKEZEM!